Τι είναι το Google Ads και το PPC;
Google Ads και PPC
Πολλές φορές ακούμε για “Google Ads” και “PPC” (Pay Per Click) και τα θεωρούμε ως συνώνυμα, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα. Εάν είστε ιδιοκτήτης επιχείρησης ή ασχολείστε έστω και ερασιτεχνικά με το μάρκετινγκ στο διαδίκτυο, τότε σίγουρα αξίζει να γνωρίζετε τι σημαίνουν αυτοί οι όροι, καθώς και σε τι διαφέρουν. Επίσης πώς μπορούν να σας βοηθήσουν στο να κερδίσετε περισσότερους επισκέπτες, δυνητικούς πελάτες ή ακόμα και πωλήσεις.
Στο παρακάτω άρθρο θα δούμε:
- Τον ορισμό του PPC (Pay Per Click) και γιατί αποτελεί το βασικό μοντέλο πληρωμής στη online διαφήμιση.
- Τι ακριβώς είναι το Google Ads και γιατί έχει καθιερωθεί ως η κορυφαία πλατφόρμα για PPC διαφημίσεις.
- Τα βασικά οφέλη και τις διαφορές μεταξύ Google Ads και άλλων PPC πλατφορμών.
- Συχνές ερωτήσεις γύρω από το Google Ads και το PPC.
1. Τι είναι το PPC (Pay Per Click);
Ορισμός & Βασική Ιδέα
Το PPC (Pay Per Click) είναι ένα μοντέλο πληρωμής online διαφήμισης όπου ο διαφημιζόμενος πληρώνει μόνο όταν κάποιος χρήστης κάνει κλικ στη διαφήμισή του. Αντί δηλαδή να πληρώνει για να εμφανιστεί η διαφήμιση σε ένα κοινό (όπως γίνεται π.χ. με ορισμένες παραδοσιακές μορφές διαφήμισης σαν την τηλεόραση), ο διαφημιζόμενος πληρώνει αποκλειστικά όταν υπάρχει πραγματική αλληλεπίδραση του χρήστη (κλικ).
Που συναντάμε συχνά το PPC;
- Μηχανές αναζήτησης: Google, Bing, Yahoo!
- Κοινωνικά δίκτυα: Facebook, LinkedIn, Instagram (εδώ είναι πιο συνηθισμένο να ονομάζεται CPC ή Cost Per Click, αλλά πρακτικά είναι ένα παρόμοιο μοντέλο).
- Δίκτυα προβολής (Display Networks): Εμφάνιση διαφημίσεων σε ιστοσελίδες που συνεργάζονται με συγκεκριμένη πλατφόρμα όπως το Google Display Networl (GDN).
Γιατί είναι τόσο Διαδεδομένο;
- Μετρήσιμη απόδοση: Όταν πληρώνετε ανά κλικ, έχετε πολύ συγκεκριμένα δεδομένα για το πόσο σας κοστίζει κάθε επισκέπτης, γνωρίζετε ακριβώς την τιμή του κάθε κλικ και κατ’ επέκταση το πόσο φθηνή ή ακριβή είναι η συγκεκριμένη διαφήμιση.
- Άμεση ευελιξία: Μπορείτε να προσαρμόζετε καθημερινά (ή και ώρα με την ώρα) το budget σας, τις λέξεις-κλειδιά και το κοινό-στόχο.
- Επικέντρωση σε στοχευμένο κοινό: Επιλέγετε εσείς πότε και σε ποια άτομα θα εμφανιστούν οι διαφημίσεις καθώς και μέχρι πόσο θέλετε να πληρώσετε για τον εκάστοτε επισκέπτη (π.χ. μόνο σε συγκεκριμένες πόλεις ή συγκεκριμένα ενδιαφέροντα).
2. Τι είναι το Google Ads;
Ο “Βασιλιάς” της Πληρωμένης Αναζήτησης
Το Google Ads (παλιότερα γνωστό ως Google AdWords) είναι η πλατφόρμα διαφήμισης της Google. Μέσω αυτής, οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν και να προβάλουν διαφημίσεις τόσο στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google, όσο και σε άλλα σημεία, όπως το YouTube, το Gmail και φυσικά σε ιστοσελίδες που συμμετέχουν στο Δίκτυο Συνεργατών (Display Network) της Google.
Πώς λειτουργεί πρακτικά;
- Επιλογή Λέξεων-Κλειδιών: Ο διαφημιζόμενος επιλέγει τις λέξεις κλειδιά (keywords) που θέλει να εμφανίζεται η διαφήμισή του. Για παράδειγμα, αν έχετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με είδη σπιτιού, μπορεί να στοχεύσετε λέξεις-κλειδιά όπως “έπιπλα κουζίνας” ή “καναπέδες”.
- Δημιουργία Διαφημίσεων: Στη συνέχεια, φτιάχνετε σύντομες διαφημίσεις κειμένου (ή και εικόνας/βίντεο, ανάλογα με το format) που προσελκύουν τον χρήστη να κάνει κλικ.
- Δημοπρασία (Ad Auction): Κάθε φορά που ένας χρήστης πληκτρολογεί στη Google κάποια από τις λέξεις-κλειδιά που στοχεύετε, γίνεται μια “δημοπρασία” με βάση το ποσό που είστε διατεθειμένοι να πληρώσετε ανά κλικ (bid) και το “Quality Score” της διαφήμισης (δηλαδή πόσο ποιοτική και συναφής θεωρείται η διαφήμισή σας σε σχέση με την αναζήτηση του χρήστη).
- Κόστος & Χρέωση: Εάν η διαφήμισή σας κερδίσει τη δημοπρασία, τότε εμφανίζεται ψηλά στα αποτελέσματα αναζήτησης. Κάθε φορά που ένας χρήστης κάνει κλικ, η Google σας χρεώνει ένα ποσό το οποίο μπορεί να διαφέρει (PPC).
Γιατί το Google Ads είναι τόσο Δημοφιλές;
- Τεράστια Εμβέλεια: Η Google κατέχει μακράν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις αναζητήσεις παγκοσμίως. Ειδικά στην Ελλάδα, οι περισσότεροι χρήστες ξεκινούν από τη Google για να βρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που τους ενδιαφέρουν.
- Άμεση Ορατότητα: Μέσα σε λίγες ώρες μπορείτε να εμφανιστείτε στην πρώτη σελίδα της Google—κάτι που αλλιώς θα απαιτούσε μήνες ή χρόνια με το οργανικό SEO.
- Εύκολη Στόχευση: Μπορείτε να στοχεύσετε χρήστες ανάλογα με τη γλώσσα τους, τη χώρα/πόλη στην οποία βρίσκονται ή ακόμα και πιο εξειδικευμένα κριτήρια όπως η συσκευή που χρησιμοποιούν.
3. Πώς διαφέρει το Google Ads από το PPC γενικότερα;
- Το PPC είναι το γενικό “μοντέλο”: Ο όρος Pay Per Click ή PPC είναι ο τρόπος πληρωμής (χρεωνεστε μόνο όταν κάποιος κάνει κλικ). Αυτός ο τρόπος διαφήμισης δεν περιορίζεται μόνο στη Google, αλλά χρησιμοποιείται και σε άλλες μηχανές αναζήτησης (π.χ. Bing) και σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook Ads, LinkedIn Ads, κ.λπ.).
- Το Google Ads είναι μία από τις κορυφαίες πλατφόρμες PPC: Όταν κάποιος λέει “PPC” συχνά εννοεί Google Ads, γιατί η Google έχει την πρωτιά στην πληρωμένη αναζήτηση. Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες πλατφόρμες που λειτουργούν με μοντέλο PPC.
Σκεφτείτε το Google Ads ως έναν ισχυρό “παίκτη” στον κόσμο του PPC. Υπάρχουν πολλοί “παίκτες” (π.χ. Bing Ads, Facebook Ads), αλλά ο “πρωταθλητής” είναι το Google Ads, κυρίως λόγω του όγκου των χρηστών και της ακριβούς στόχευσης που προσφέρει.
4. Γιατί να χρησιμοποιήσω το Google Ads για την Επιχείρησή μου;
- Άμεση Προβολή
Ξεκινάτε τη Δευτέρα μια καμπάνια; Μέχρι την Τρίτη, μπορεί ήδη να εμφανίζεστε στην κορυφή των αναζητήσεων (εφόσον έχετε ορίσει επαρκές budget και τις επιλεγμένες λέξεις-κλειδιά). Αυτό είναι ανεκτίμητο, ειδικά αν θέλετε γρήγορα αποτελέσματα. - Στοχευμένη Κίνηση (Targeted Traffic)
Με τις σωστές λέξεις-κλειδιά, μπορείτε να φέρετε στην ιστοσελίδα σας κόσμο που πραγματικά ενδιαφέρεται για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας. Ουσιαστικά, δεν διαφημίζεστε σε “όποιον τύχει”, αλλά σε ανθρώπους που ήδη “ψάχνουν” κάτι παρόμοιο. - Ευελιξία στο budget (Scalability)
Εάν δείτε ότι μια καμπάνια δουλεύει καλά, ανεβάζετε το budget και αποκτάτε περισσότερους πελάτες (ισχύουν περιορισμοί). Αν κάτι δεν πάει καλά, μειώνετε το κόστος ή διακόπτετε τη διαφήμιση, προσαρμόζοντας άμεσα τη στρατηγική σας. - Μετρήσιμα Αποτελέσματα
Με το Google Ads (σε συνδυασμό με το Google Analytics και τα events) γνωρίζετε με ακρίβεια πόσα κλικ πήρατε, από πού προήλθαν, ποιο ποσοστό αγόρασε ή συμπλήρωσε μια φόρμα και πολλά άλλα. Αυτά τα δεδομένα είναι πολύτιμα για να βελτιώνετε συνεχώς τις καμπάνιες σας.
Συχνές ερωτήσεις για τα Google Ads και το PPC
1. Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στο Google Ads και το PPC;
Όπως είδαμε, το PPC είναι ο “γενικός όρος” για τη χρέωση ανά κλικ. Το Google Ads είναι η πλατφόρμα της Google η οποία χρησιμοποιεί το μοντέλο PPC (μαζί με άλλα μοντέλα, όπως pay per impression κ.λπ.). Άρα το Google Ads είναι ένα εργαλείο/πλατφόρμα, ενώ το PPC είναι ο τρόπος πληρωμής της διαφήμισης.
2. Είναι ακριβό το Google Ads για μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα;
Εξαρτάται από τον κλάδο σας και τον ανταγωνισμό που υπάρχει στις λέξεις-κλειδιά που στοχεύετε. Για παράδειγμα, αν στοχεύετε λέξεις-κλειδιά με πολύ ανταγωνισμό (“ξενοδοχεία Αθήνα”, “δικηγόρος Αθήνα”), το κόστος ανά κλικ (CPC) ενδέχεται να είναι υψηλό. Ωστόσο, μπορείτε να ξεκινήσετε με ένα χαμηλό ημερήσιο budget (π.χ. 10-20 ευρώ) και να το αυξήσετε σταδιακά, ανάλογα με τα αποτελέσματα.
3. Αξίζει να επενδύσω σε Google Ads αντί σε άλλες μορφές διαφήμισης;
Το Google Ads προσφέρει στοχευμένη προβολή σε χρήστες που ήδη αναζητούν κάτι σχετικό με την επιχείρησή σας. Ανάλογα με τους στόχους σας, μπορεί να αποτελεί εξαιρετική επένδυση. Παράλληλα, βέβαια, πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν και άλλα PPC κανάλια (όπως Facebook Ads) ή συνδυάζουν SEO (για οργανική επισκεψιμότητα) με Google Ads, ώστε να καλύψουν περισσότερες φάσεις του αγοραστικού ταξιδιού.
4. Πώς μπορώ να βελτιώσω την απόδοση των διαφημίσεών μου στο Google Ads;
- Στοχευμένα Keywords: Μην χρησιμοποιείτε λέξεις-κλειδιά που είναι πολύ γενικά.
- Αρνητικά Keywords: Αποκλείστε λέξεις-κλειδιά που φέρνουν κλικ αλλά όχι μετατροπές.
- Σχετικό Ad Copy: Φροντίστε να ταιριάζει το μήνυμα της διαφήμισης με την πρόθεση του χρήστη.
- Βελτιστοποιημένες Landing Pages: Ο χρήστης πρέπει να βρίσκει ακριβώς αυτό που “υποσχεθήκατε” στη διαφήμιση.
- Συνεχής Ανάλυση & Βελτιστοποίηση: Ελέγχετε τακτικά τα δεδομένα και προσαρμόστε την καμπάνια σας.
5. Υπάρχει περίπτωση τα κλικ μου να είναι ψεύτικα ή ανταγωνιστές να μου ‘τρώνε το budget’;
Η Google διαθέτει μηχανισμούς που εντοπίζουν ύποπτα ή μη έγκυρα κλικ (invalid clicks) και τα αφαιρούν από τη χρέωσή σας. Αν παρατηρήσετε κάτι περίεργο, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την υποστήριξη της Google για να ερευνήσει το ζήτημα.
Συμπέρασμα
Το Google Ads και το PPC συχνά μπερδεύουν όσους μπαίνουν για πρώτη φορά στον κόσμο της online διαφήμισης, παρότι είναι δύο έννοιες που συνδέονται στενά. Το PPC είναι ένα μοντέλο πληρωμής που χρησιμοποιείται σε πολλαπλές πλατφόρμες, ενώ το Google Ads είναι το πιο δημοφιλές και ευέλικτο εργαλείο για να “τρέξετε” τις PPC καμπάνιες σας, ειδικά αν στοχεύετε αγοραστικό κοινό που αναζητά κάτι συγκεκριμένο στη μηχανή αναζήτησης της Google.
Αν είστε νέα ή μικρομεσαία επιχείρηση που θέλει να ξεκινήσει δυναμικά στο digital marketing, το Google Ads μπορεί να σας δώσει την απαιτούμενη ώθηση—αρκεί να το χρησιμοποιήσετε σωστά. Με το κατάλληλο πλάνο, σωστή ανάλυση δεδομένων και συνεχή βελτιστοποίηση, το Google Ads μπορεί να αποτελέσει το “κλειδί” για να φτάσετε σε νέους πελάτες, να αυξήσετε τις πωλήσεις σας και να χτίσετε ένα ισχυρό ψηφιακό αποτύπωμα.
Grow Your Business with Google Ads!
Αν όλα αυτά σας φαίνονται βουνό μην αγχώνεστε, μπορούμε να σας βοηθήσουμε!
- Αυξήστε την επισκεψιμότητα
- Ακριβής στόχευση
- Αυξήστε τις πωλήσεις σας